סיפורה של ברליץ

היסטוריית הקמת החברה

חברת ברליץ הוקמה ב- 1878 על ידי מקסימיליאן ד. ברליץ, באי רוד בארצות הברית. ברליץ, בן למשפחה של מורים ומתמטיקאים, גדל באזור היער השחור של גרמניה. הוא הגיע לארצות הברית ב- 1872 במטרה ללמד יוונית, לטינית ועוד שש שפות אירופאיות, תחת הגישה הנוקשה של אותם ימים בתחום התרגום והדקדוק.

לאחר שבנה קריירה מצליחה כמורה פרטי, הצטרף ברליץ למכללת וורנר כפרופסור להדרכת צרפתית וגרמנית. מכיוון שהמכללה לא עמדה בציפיות ובמטרות שהוצבו בפניה, מצא עצמו ברליץ בתפקיד הבעלים, המנהל, המורה וחבר הפקולטה היחיד.

במסגרת חיפושיו אחר מורה נוסף ללימוד צרפתית, מצא ברליץ צעיר צרפתי שהתאים לתפקיד והתקבל בזכות הצרפתית הטובה שלו, כפי שצוין בקורות החיים. כאשר הגיע ניקולס, הצרפתי הצעיר, למכללה, הוא מצא כי המעביד החדש שלו חולה כתוצאה מעבודת יתר, ומצב זה רק החמיר כאשר התברר שניקולס כלל לא מדבר אנגלית. על סף ייאוש ביקש ברליץ מעוזרו החדש ללמד צרפתית בעזרת הצבעה על חפצים והדגמת הפעלים לתלמידים במהלך השיעור.

כעבור שישה שבועות, חזר ברליץ כשהוא מוכן להתמודד עם תלמידיו הזועמים מהזנחה, אולם להפתעתו הוא מצא אותם מתמודדים עם שאלות ותשובות של המורה בצרפתית, בעודם משתמשים במבטא צרפתי אלגנטי. הרצינות של השיעור הפורמלי הישן נעלמה, והתלמידים התקדמו בשישה שבועות עם המורה הצעיר, יותר מכל התקדמות שנעשתה עם ברליץ עצמו בעבר!

ברליץ הגיע למסקנה שאמצעי החירום שנקט הובילו לשיטה חדשה ללימוד שפות, שיטה שבה התלמידים פעילים כל הזמן, העוסקת בנושאים המעניינים את התלמידים ובכך פותרת בעיות שהטרידו מדריכי שפות בעבר.

אחרי תקופת ניסיון בלימוד השיטה החדשה ולאחר שהגיע למסקנה כי היא יעילה, שיכלל ברליץ את שיטת הלימוד, עד כדי כך שהיא משמשת גם כיום את הבסיס לקורסים המפורסמים של ברליץ בכל השפות – ללימודי ספרדית, גרמנית, איטלקית ושלל שפות נוספות.

העקרונות שעליהם ברליץ החליט הם פשוטים:

למן הרגע הראשון ללימודים, התלמידים ידברו בכיתה רק בשפה הנלמדת. הדגש הוא על דיבור, כאשר התלמידים ילמדו לקרוא ולכתוב רק את מה שכבר הבינו ולמדו לומר.

ההדרכה המסורתית הוחלפה. התלמידים ילמדו דקדוק בדרך הטבעית באמצעות התרגול בשיחה.

התלמידים יחשבו בשפתם החדשה, ולא יתרגמו אותה על מנת לקשר מילים חדשות עם עצמים ורעיונות.

המורים יהיו חייבים להיות דוברי השפה ברמה של שפת אם, וישתמשו בתרגילים הכוללים אוצר מילים חדש, שאלות ותשובות לתלמידים, וזאת עד להשגת בקיאות בשפה.

שיטה מיוחדת זו מתעדכנת ומועשרת במשך השנים, אולם העקרונות המרכזיים נשארו כבסיס להוראת השפות של ברליץ.

השיטה שכבשה את העולם

שיטת ברליץ ללימוד שפות הצליחה במהירות בפרובידנס. ב- 1880 החליט ברליץ לפתוח מרכז לשפות בבוסטון, ובעקבותיו נפתחו מרכזים נוספים בניו יורק ובוושינגטון. ההצלחה המסחררת הובילה לפתיחת מרכזים בערים נוספות באמריקה ובאירופה, בה התפשטה הפופולריות של שיטת ברליץ אפילו מהר יותר.

גדילת המסחר העולמי והחברות הבינלאומיות בתחילת המאה ה- 20, היוו תקופת צמיחה חדשה בברליץ. באירופה, אמריקה הלטינית והמזרח הרחוק, גדלה הדרישה לאנגלית במקום צרפתית, שהייתה השפה המקובלת בעולם העסקים. בנוסף לכך, באותו הזמן גדלה הדרישה להדרכת שפות גם בארצות דוברות אנגלית.

ב- 1950 פתח ברליץ את המרכז הראשון לשפות במקסיקו, ולאחר מכן בברזיל, ונצואלה, ארגנטינה, קולומביה וצ'ילה. המרכז בטוקיו הוקם ב- 1986 והיה הראשון מבין 50 מרכזים באסיה. גם באירופה יש לברליץ נוכחות חזקה עם יותר מ- 126 מרכזים, וכמובן בצפון אמריקה, עם יותר מ- 70 מרכזים בארצות הברית ובקנדה. מספרם הנוכחי של מרכזי ברליץ בעולם עומד על יותר מ- 535, ומספר זה הולך וגדל, במקביל לצמיחה ולביקוש בשווקים חדשים.

ברליץ – שיטה שמדברת בשפה שלך

בעת הקמת החברה, בשנת 1878, היתה ברליץ מיועדת בעיקר ללימוד שפות לצורכי טיולים והעשרה אישית. ב- 1950 החלו צורכי התלמידים להשתנות. האנשים שפנו לברליץ היו בעיקר אנשי עסקים, אנשי מקצוע, אנשים טכניים שבאו במטרה לעבוד בחו"ל, וכמו כן, חברות גדולות שחיפשו לרשום מספר גדול של עובדים ומשפחותיהם במטרה ללמדם שפות במהירות.

לצורך זה יזמה ברליץ שינוי בשיטת הלימוד. היא עברה מלימוד קבוצות גדולות ללימוד קבוצות קטנות ותלמידים פרטיים, ופתחה במחקר לפיתוח טכניקות חדשות של הדרכה אינטנסיבית. בתום מספר שנים של מחקר וניסיונות, יצרה ברליץ מהפך בחברה האקדמאית עם תוכנית ההדרכה "Total Immersion". תוכנית זו מתאימה לתלמידים בעלי צורך דחוף ללימוד שפה, כמו מעבר למדינה אחרת, והמהות שלה היא ללמד את התלמיד, לאורך שבועיים עד שישה שבועות, שמונה שעות ביום, לימוד פעיל ואינטנסיבי שתוצאותיו מהירות ויעילות.

כתוצאה מהשינויים המהירים בשוק לימודי השפות פיתחה ברליץ, בנוסף לשיעורים בכיתה, חומרי לימוד עצמי המהווים חזרה על אוצר המילים והבעתם. חומרים אלו הופיעו לראשונה ב- 1970, וכיום הם כוללים ספרים, קלטות, וידיאו ודיסקים למחשב.

על מנת להישאר מעודכנת ולעמוד בקצב הטכנולוגיה וצורכי התלמידים המשתנים, מחלקת ההדרכה של ברליץ מפתחת תוכניות חדשניות המשלימות את הקורסים במרכזים:

תכנית ברליץ ללימודים בחו"ל – התלמיד מקבל ערכות לנסיעה והזדמנות ללמוד שפה חדשה בארץ המוצא שלה.

ב- 1988 קנתה ברליץ את מכון השפות לאנגלית, L.I.F.E, המספק הדרכת אנגלית אינטנסיבית, הזדמנויות בילוי ומקומות מגורים לתלמידים זרים במכללות ארצות הברית.

ברליץ ילדים – תוכניות מיוחדות לילדים בבתי ספר יסודיים, בחטיבות ביניים, בתיכון, במחנאות ובמרכזי ברליץ השונים.

התוכנית הבין-תרבותית – נוסדה ב- 1994, במטרה לשלב את לימודי השפות עם החוויה התרבותית בכללותה.

התוכנית העסקית – ב- 1996 ברליץ השיקה תוכנית עסקית שחיזקה את נוכחות החברה ויכולותיה בכל העולם.

ברליץ GlobalNet – תוכנית זו מציעה תרגומי מסמכים ומובילה בלוקאליזציה של תוכנות. בנוסף, היא מציעה ללקוחות יכולת ייצור מלאה הכוללת הדפסה בשפות זרות, הוצאה לאור, גרפיקה, ועוד מבחר גדול של שירותים. ברליץ גם מציעה שירותי הסברים בכל השפות, כמעט בכל מקום בעולם.

חומרי לימוד עצמי – הספרים ומוצרי השמע של ברליץ מאפשרים למיליוני אנשים ללמוד באופן עצמאי בבית בקצב שלהם. מוצרי הפרסום של ברליץ, כגון ספרים לנסיעות, מילונים ודיסקים, מוכרים בכל העולם הודות לאיכותם ודייקנותם.

ב-1998 ברליץ נרכשה על ידי חברת "פוקוטקה", הידועה כחברת "בנסי", חברה יפנית מובילה לקורסי התכתבות וחומרים לימוד חינוכיים, אשר מהווה שותפה אידיאלית, המוסיפה ניסיון חשוב בחינוך ובניהול.